SrHuEnGeIt

Saveti Zdrave Ishrane

ZDRAVA ISHRANA JE DEO ŽIVOTNOG STILA KOJI PODRAZUMEVA UNAPREĐENJE ZDRAVLJA. ONA UTIČE NA DUHOVNO I TELESNO BLAGOSTANJE I DOPRINOSI PREVENCIJI BOLESTI.

 

Ugljeni hidrati u ishrani, kao bitan faktor održavanja mentalnog I fizičkog zdravlja.

Šta su ugljeni hidrati?
Namirnice bogate ugljenim hidratima su primarni izvor energije za sve funkcije koje obavlja naše telo. Organizam razbija ugljene hidrate, u gorivo za ćelije i mišiće – zato je umerena količina ugljenih hidrata neophodna u svakodnevnoj ishrani. Nisu svi ugljeni hidrati “dobri” niti su svi “loši”. Neki ugljeni hidarti pospešuju zdravlje dok drugi, kad se jedu često i u prekomernim količinama, povećavaju rizik od dijabetesa i srčanih oboljenja.
Da li ste znali da postoje tri vrste ugljenih hidrata? Oni se dele se na:
• Šećere (poznati isto kao prosti ugljeni hidrati)
• Skrobove (poznati isto kao složeni ugljeni hidrati) i
• Vlakna (takođe spadaju u grupu složenih ugljenih hidrata)

Ugljeni hidrati i naše telo
Kao što je gore navedeno ugljeni hidrati se mogu podeliti na šećere, skrobove i vlakna. Osnovni element ugljenih hidrata je molekul šećera koji je sačinjen od ugljenika, vodonika i kiseonika. Skrobovi i vlakna su ništa drugo do lanci šećernih molekula. Digestivni sistem ophodi se prema svim vrstama ugljenih hidrata na isti način, to jest pokušava da ih razloži u pojedinačne molekule šećera. Jedino kao takvi mogu da prođu u krvotok. U suštini pretvara lako svarljive ugljene hidrate u glukozu (ono što je poznatije kao šećer u krvi) jer su naše ćelije napravljene tako da koriste glukozu kao univerzalni izvor energije.
 
Kad se jede hrana koja sadrži ugljene hidrate, sistem za varenje razlaže tu hranu u šećer koji potom ulazi u krvotok. Nivo šećera u krvi raste a posebne ćelije u pankreasu luče više insulina. Insulin je hormon koji kaže ćelijama u telu da odmah apsorbuju šećer u krvi za energiju ili da ga skladište. Kako ćelije apsorbuju šećer tako nivo šećera u krvi opada. Tada druge ćelije u pankreasu počinju da se luče- glukogen. Glukogen je hormon koji kaže jetri da počne da ispušta skladišten šećer. Ova igra insulina i glukogena stara se da ćelije u telu i pogotovo u mozgu imaju stalnu dopremu šećera u krvi.

 

Usredsredite se na vlakna

Izvori rastvorljivih vlakana

• Ovsene pahuljice
• Zobena kaša
• Pasulj i mahunarke
• Grašak
• Šargarepa
• Slatki krompir
• Ječam
• Agrumi
• Jagode
• Banane

Izvori nerastvorljivih vlakana

• Integralni hleb od celih zrna I svi proizvodi od integralnog I heljdinog brašna
• Žito, I proizvodi od žita

• Pšenične mekinje
• Pirinač (osim belog pirinča)
• Ječam
• Kupus
• Prokelj
• Karfiol
• Voće i povrće sa kožom
Miks Zdravlja - Sanja d.o.o.
 
Vlakna se razlikuju od šećera i skrobova jer deo vlakana prođu kroz telo nesvarena. Postoje dve vrste vlakana:

• vlakna rastvorljiva u vodi i
• vlakna nerastvorljiva u vodi
 
Ni jedna ni druga vrsta nemaju hranljivih vrednosti, ali pospešuju zdravlje na mnoge načine. Rastvorljiva vlakna se vezuju za masne supstance u crevima i iznose ih iz istih. Na taj način smanjuju LDL (Low Density Lipoprotein poznatiji kao loši holesterol). Takođe pomažu u regulaciji apsorpcije šećera u telu, pomažući da se kontroliše glad i šećer. Nerastvorljiva vlakna pomažu u guranju hrane kroz digestivni trakt pospešujući redovnu stolicu sprečavajući konstipacije.

Vrlo je zdravo da konzumirate hranu sa visokim sadržajem vlakana. Odraslima je dnevno potrebno između 20 i 35 grama vlakna dnevno (6-8 pojedinačnih porcija). U savremenoj ishrani danas prosečan čovek troši samo između 12-15 grama.